El Pla Estratègic de la Segarra a la recta final després d’haver realitzat un procés de participació ciutadana

29/10/2019

Un procés que ha comptat amb 21 enquestes municipals, 14 entrevistes a informants clau i en un conjunt més de 70 persones participants en les taules de treball.

Des de l’àrea de promoció econòmica del Consell Comarcal s’ha engegat tot un procés de participació ciutadana per projectar la redacció d’un Pla Estratègic que ha de definir un seguit de línies de treball de cara al 2020.

Aquestes línies de treball són les opinions i les percepcions que han sortit en els diferents espais de participació i que es traduiran en accions a projectar.

Tal com explica el conseller comarcal de l’àrea de Promoció Econòmica, Josep Esquerra, el Pla Estratègic ha de ser una oportunitat de futur i cal assegurar políticament que hi haurà una aplicació real de les seves propostes.

El mètode participatiu ha estat el següent; s’han realitzat enquestes als municipis per detectar els recursos que tenen els pobles per al desenvolupament local. S’han fet 14 entrevistes a informants clau on es van recollir opinions sobre els reptes i oportunitats que té la comarca. Es va presentar al Consell d’Alcaldies per adquirir el compromís polític. Es va crear un grup d’experts que són persones de la comarca que a títol personal fan aportacions i seran els encarregats de validar el resultat final del Pla tant en termes de qualitat de les propostes com de factibilitat tècnica.

I finalment, es van projectar les quatre taules de treball per la comarca. Les taules van ser espais de participació oberts a tota la ciutadania. A les Oluges, es va treballar la temàtica sobre Turisme, Paisatge allotjaments, rutes i marques, patrimoni immaterial, esdeveniments, festes i tradicions, gestió de la interculturalitat, posicionament i imatge

A Tarroja de Segarra el tema va versar sobre el Producte Local, Artesania i Art: producte agroalimentari de la Segarra, promoció amb el comerç, creació i exhibició d’art local, identitat, producte autòcton i artesà, promoció amb els allotjaments i comercialització.

A Sant Guim de Freixenet es va debatre sobre Empresa, Formació, Talent i Diversificació Productiva: oferta formativa, ocupacions emergents, serveis d’orientació professional, joves qualificats/des i retenció de talent, serveis a l’empresa, pagesia, ocupacions emergents i identitat

I en la darrera taula de treball a Massoteres la temàtica era Medi Ambient i Ruralitat, Despoblament, Connectivitat i Transport: transport públic, accés als serveis bàsics, impuls a l’habitatge, coberta mòbil, accés a internet, dinamització dels petits nuclis, paisatge i biodiversitat, energies renovables i estat de la xarxa viària

En el seu conjunt, a les Taules Temàtiques hi ha participat una setantena de persones i s’han recollit aportacions valuoses en termes de reptes i futures línies de treball. Igualment, cada una de les Taules va poder gaudir d’un tast de productes fets per elaboradors de la comarca: vi, formatge i fruits secs.

Fruit de la gran quantitat d’informació que s’ha recollit fins ara, el següent pas correspon a l’elaboració de la primera proposta estructurada dels continguts del Pla Estratègic per al Desenvolupament Local i l’Ocupació de la Segarra, que han de tenir la seva forma definitiva a 31 de desembre de 2019.

Infolleida