En risc una col·lecció de cotxes de la Segarra per l'impost del CO2

19/11/2021

Josep Vilaplana ha de pagar uns 1.500 euros d'uns 20 vehicles que no tenen la baixa definitiva

Josep Vilaplana és un veí de la Guàrdia Lada, nucli de Montoliu de Segarra, que té una col·lecció d’uns 80 vehicles antics, entre cotxes i motos. La majoria d’aquests vehicles els té només com a elements decoratius. “No funcionen, però no deixen de formar part de la col·lecció”, afirma.

Una col·lecció que ara està en perill pel nou i polèmic impost sobre les emissions de diòxid de carboni de l’Agència Tributària de Catalunya (ATC). Dels més de 80 vehicles que formen la col·lecció –alguns no estan al seu nom–, la meitat els té d’abans del 2004 i tenen la baixa definitiva, però l’altra meitat tenen la baixa temporal i, d’aquests, uns 20 consten al padró i haurà d’abonar per ells uns 1.500 euros. Aquest col·leccionista explica que cap dels automòbils està donat d’alta, ni pot circular, ni té la ITV, ni està assegurat, “per la qual cosa no poden contaminar”.

Per a Vilaplana és una contradicció que un vehicle catalogat com a històric quedi exempt “malgrat que contamina” i, contràriament, un vehicle que no funciona pagui sense ni tan sols contaminar. També afegeix que, en altres casos, hi ha cotxes que després del 2004 van ser abandonats o es portaven a desballestar sense tramitar la baixa definitiva, perquè “llavors no es feia”, i la sorpresa és que ara els seus propietaris rebran l’impost i no podran ni tan sols aconseguir la documentació per demostrar que ja no són seus.Vilaplana també té un comerç de compravenda de vehicles, on alguns estan en situació de BATE (baixa per entrega a compravenda), a què també s’aplicarà l’impost. En aquest cas, són uns altres 1.000 euros.

Ha tramitat queixes davant de la Generalitat, el síndic de greuges i el Parlament i només ha obtingut el silenci per resposta. Comenta que s’ha passat la vida amb la seua passió, “que és conservar un patrimoni que ara injustament ja no puc mantenir”. Alguns dels vehicles són peces úniques, com el Seat 1400 Serra, fabricat per un carrosser de Barcelona.

Vilaplana s’ha reunit amb altres col·leccionistes i cap no veu una solució al problema.

Xavier Santesmasses (SEGRE)