El patronat de turisme preveu repetir aquest estiu els bons resultats de l’any 2018

24/06/2019

Les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida podrien consolidar aquest estiu els creixements que s’estan produint des de l’any 2013

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida preveu poder repetir aquest estiu els bons resultats de l’any 2018 i consolidar d’aquesta manera els increments d’ocupació que estan registrant les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida des de l’estiu de l’any 2013. Si aquesta previsió es compleix, les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida rebran durant la campanya d’estiu uns 615.000 turistes, que faran al voltant d’1.750.000 pernoctacions en els establiments de turisme reglat i no reglat, al marge de les segones residències, que no estan quantificades i que també gaudiran de bons nivells d’ocupació. D’altra banda la Diputació, mitjançant el Patronat de Turisme, promociona la temporada d’estiu a les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida amb una nova campanya publicitària d’àmbit estatal amb el lema : “Lleida: Autèntica, Diferent, Natural. ADN Lleida”. El Patronat destina a aquesta nova acció de comunicació promocional de la temporada d’estiu 2018 uns 380.000 euros.

El nivell de reserves per Sant Joan en les diferents tipologies d’allotjament han estat molt bones i actualment podríem parlar d’un 85 % de mitjana, tot i que en places de bungalous i de turisme rural en molts indrets ja tenen el cartell de complert, principalment a les diferents localitats on se celebra la festa del foc del solstici d’estiu, amb la baixada de falles i la crema dels haros, a les comarques de l’Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà i la Val d’Aran.

Cal destacar que la festivitat de Sant Joan d’enguany té una millor ocupació i un millor comportament turístic que l’any passat perquè ha generat tres dies festius, en escaure’s la diada de Sant Joan en dilluns, mentre que l’any passat va coincidir amb un cap de setmana. D’altra banda, l’arribada de la calor, coincidint amb l’inici de l’estiu i el començament de les vacances escolars, afavorirà l’estada dels primers turistes a la demarcació de Lleida aquest estiu.

El Patronat de Turisme de la Diputació preveu poder continuar consolidant enguany els creixements que ha experimentat el sector turístic de la demarcació de Lleida en els darrers 6 anys durant la temporada d’estiu, fins a situar-se l’any 2018 en el millor resultat de tots els temps quant als establiments d’hoteleria, turisme rural, apartaments turístics i càmpings. L’estiu de 2018 va tancar amb un increment d’1,20 % en quan el nombre de viatgers i d’un 1,73 % més en el de pernoctacions en relació amb el mateix període de l’any 2017.

En aquest sentit, tant el Patronat de Turisme com els representants dels diferents subsectors d’allotjament turístic de la demarcació de Lleida preveuen poder repetir els resultats de l’any passat, cosa que representaria situar-se al voltant d’uns 615.000 turistes i 1.750.000 pernoctacions durant el període d’estiu, dels quals uns 475.000 viatgers amb 1.255.000 pernoctacions correspondrien als allotjats en els establiments d’hoteleria, turisme rural, càmpings i apartaments turístics, d’acord amb les dades de l’INE de l’any passat, mentre que els restants correspondrien a altres modalitats d’allotjament turístic, exceptuant les segones residències, que no estan comptabilitzades.

Les previsions del Patronat venen determinades per les dades positives dels darrers 6 anys. No obstant, cal tenir present que les dades del comportament turístic que està experimentat el sector de gener a l’abril d’enguany en relació amb els mateixos mesos de l’any 2018 s’aprecia un lleuger descens d’ un 4 % aproximadament en quan el nombre de pernoctacions, respecte els mateixos mesos de l’any 2018, període  vinculat principalment a la campanya de neu.

Pel que fa al turisme estranger, el Patronat preveu que es mantingui també en percentatges similars als de l’estiu de l’any 2018, que van representar el 18 % del total dels turistes i el 15 % de les pernoctacions que van fer durant els mesos estivals a les comarques de Lleida. Amb aquests càlculs el Patronat preveu que uns 110.000 turistes seran estrangers, els quals faran més de 260.000 pernoctacions en les diferents modalitats d’allotjament turístic.

L'agost, com ja és habitual, serà el mes que registrarà una demanda turística més important, amb una mitjana d'ocupació que oscil·larà entre el 80 i el 95%, segons el tipus d'allotjament i la zona turística, tot i que en algunes dates i destinacions, i d’acord amb la tipologia d’allotjament, els percentatges poden arribar a la plena ocupació la setmana del 15 d’agost que enguany s’escau el dijous a meitat de la setmana facilitant diferents combinacions. Els mesos de juliol i setembre l’ocupació oscil.larà entre el 40 i el 60 %, depenent del tipus d'allotjament i de la zona, exceptuant les places de bungalous que el mes de juliol podrien tenir un 75 % d’ocupació. 

El nivell de reserves fins aquests moments es manté en termes molt similars als de l’any passat, llevat del sector del turisme rural que s’aprecia un ritme més lent, tot i que també es mostra optimista quant a les previsions per a aquest estiu.

El turisme residencial d'apartaments, segones residències, refugis, colònies i albergs de joventut també mantindrà un bon nivell d’ocupació durant tot l’estiu, tal i com ja és habitual en aquesta època de l’any.

Turisme actiu i competicions internacionals

Per la seva banda, el sector del turisme actiu, que ha encetat de forma molt satisfactòria la nova temporada afavorit per la bona climatologia i unes condicions òptimes per a la pràctica de les activitats a la natura, preveu poder complir les previsions i incrementar al voltant d’un 5 % els seus serveis durant tota la temporada en relació amb l’any 2018. La temporada d’estiu comença amb força optimisme desprès de  gaudir d’una bona temporada de primavera amb el turisme escolar.

Un gran ventall d’activitats per a tots els públics

També influirà en el bon comportament turístic d’aquest estiu el gran nombre d’activitats programades de tot tipus arreu del territori, així com també les competicions internacionals com ara la celebració dels mundials d'eslàlom, descens i freestyle d'aigües braves que acolliran Sort i la Seu d’Urgell. El Mundial de FreeStyle (estil lliure) es disputarà del 29 de juny al 6 de juliol de 2019 a Sort, i la Seu d'Urgell acollirà el XL Campionat Mundial de Piragüisme d'Aigües Braves del 24 al 29 de setembre. Aquests esdeveniments tornaran a posar en primera línia internacional dues poblacions pirinenques molt lligades al món de l'esport aquàtic i seran un revulsiu important per a la promoció turística d'aquests dos territoris de muntanya. També la Vall de Boí , acollirà el Buff Mountain Festival del 12 al 14 de juliol, durant els quals es podran gaudir activitats que van des de la pura competició fins a d’altres on la diversió és el gran objectiu.

Campanya d’estiu Ara Lleida

D’altra banda, la Diputació de Lleida, mitjançant el Patronat de Turisme i la marca turística “Ara Lleida”, promociona la temporada d’estiu a les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida amb una nova campanya publicitària d’àmbit estatal que es pot seguir als mitjans de premsa, ràdio, televisió, internet i publicitat exterior. El lema de la campanya és el mateix que el de la campanya del 2018, “Lleida: Autèntica, Diferent, Natural. ADN Lleida”. L’objectiu de la campanya és augmentar la percepció de Lleida com una destinació turística singular i diversa i amb una identitat pròpia. El Patronat destina a aquesta nova acció de comunicació promocional de la temporada d’estiu 2018 uns 380.000 euros.

Les imatges de la nova campanya inclouen diferents propostes turístiques, tant del Pirineu com de la plana i de la mateixa ciutat de Lleida, amb la finalitat de poder transmetre la diversitat i la varietat dels productes turístics de què el visitant pot gaudir durant les seves vacances a les comarques lleidatanes, com ara el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici; el salt d’aigua més important de la Val d’Aran que és el Saut deth Pisc, a la vall de Varradós; la Seu Vella de Lleida; el romànic de la Vall de Boí; l’enoturisme, i activitats diverses de turisme actiu i d’esports d’aventura, com ara el ràfting, el senderisme i la BTT.

La campanya també incorpora per primera vegada una fotografia d’una Instagramer amb una activitat de parapent sobre la Llosa del Cavall, a la comarca del Solsonès, així com el hashtag ADNLleida per a les diferents xarxes socials amb la finalitat de transmetre els valors de la destinació a través del claimde la campanya. La creativitat també inclou l’adreça de la pàgina web del Patronat (www.aralleida.cat) on els usuaris poden consultar tota la informació de la destinació del Pirineu i les Terres de Lleida.

La campanya publicitària tindrà una incidència especial a Catalunya a través dels principals mitjans de premsa escrita d’informació general, a la ràdio, la televisió, internet, publicitat exterior i diferents xarxes socials. La promoció tindrà també una incidència al País Valencià, a la Comunitat de Madrid, a les Illes Balears i al País Basc i en l’àmbit internacional al Sud de França.

Infolleida